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Sabine Devieilhe, une grande star lyrique, mais en toute simplicité. Née le 12 décembre 1985 à Ifs près de Caen, la soprano colorature française Sabine Devieilhe force l’admiration non seulement par la qualité de sa voix virtuose mais aussi par ses talents de musicienne et de comédienne qui lui ont permis de tracer un parcours sans faute qu’elle poursuit en artiste complète pouvant se targuer d’avoir pratiqué la musique au sein d’un orchestre et d’un chœur avant de devenir soliste.
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Toujours en train de fredonner lorsqu’elle est enfant, elle se destine pourtant au violoncelle qu’elle commence à étudier dès l’âge de sept ans à l’école de musique de sa ville. Cinq ans plus tard, elle entre au Conservatoire de Caen pour y poursuivre sa formation (notamment le violoncelle baroque). Après le bac, on la retrouve en musicologie sur les bancs de l’université de Rennes quand, au fil des mois, elle décide de rejoindre les chœurs de l’Opéra où son talent vocal se révèle dans Le Vaisseau Fantôme de Wagner. C’est le déclic : sur le conseil de ses professeurs, elle décide en 2008 de partir à Paris pour entrer dans la classe de chant de Pierre Mervant au Conservatoire National de Musique de Paris après avoir obtenu sa licence d’ethnomusicologie.
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Dès sa sortie du Conservatoire de Paris en 2011 avec un Premier prix à l’unanimité et félicitations de jury, sa carrière s’emballe. Si elle commence par enregistrer Rameau en 2013, c’est qu’il s’impose sur son chemin d'élève du Conservatoire de Paris lorsque Alexis Kossenko lui demande sa participation à des concerts, sa musique étant, dit-elle, « un pont rêvé » entre sa vie de violoncelliste baroque et celle de soprano léger. Elle y montre un chant d’une grande agilité vocale aux aigus clairs, tout en nuances et subtilités selon les héroïnes qu’elle incarne. Dans d’autres répertoires, sa voix répond avec autant d’aisance — même dans des rôles mettant à l’épreuve toute la tessiture (Lakmé, La Reine de la Nuit, Mélisande) —, toujours densifiée par le poids qu’elle donne aux mots dans une diction parfaite et par la tension dramatique qu’elle dispense sans compter.
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Il paraît que Sabine Devieilhe aime le jazz (« Mais vous ne m’entendrez pas en chanter ! ») et la création contemporaine qui, selon elle, a de l’avenir. Mais elle a une autre corde à son arc : celle de cuisiner, surtout pour des grandes tablées.
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Version du 11 juillet 2022 à 23:41

Sabine Devieilhe
Portrait of young woman
Devieilhe in an interview in 2015
Born (1985-12-12) 12 December 1985 (age 38)
Alma materConservatoire de Paris
OccupationOpera singer (soprano)
Years activeSince 2011
SpouseRaphaël Pichon
Awards2006: 1st Prize Tremplin Jeunes Talents d'Auray
2009: Lauréate du Concours des S'sentiels de Nantes
2011: Révélation Classique de l'ADAMI
Websitewww.sabinedevieilhe.com

Sabine Devieilhe (French: [sa.bin də.vjɛl];[1][2] born 12 December 1985) is a French operatic coloratura soprano. She is known for her interpretation of works by Mozart, Baroque music, and 19th-century opera. She is often regarded as a successor to Natalie Dessay.[3]

Early life and training

Devieilhe was born in Ifs, near Caen, France, on 12 December 1985 into a non-musician family – her parents work in special education, although her older sister teaches singing and violin.[4]

She began her musical apprenticeship at the Ifs school of music before entering the Caen Conservatory [fr] at the age of twelve in order to study the cello.[5] Influenced successively by conductor Valérie Fayet, and singing teachers Jocelyne Chamonin (Caen Conservatory), Martine Surais (Rennes Conservatory [fr]), Pierre Mervant, Malcolm Walker and Elène Golgevit[6] (Conservatoire de Paris), she became a lyrical singer.[7]

After graduating from the Lycée Malherbe,[8] Sabine Devieilhe obtained a diploma in musicology and ethnomusicology at the University of Rennes 2. In parallel with her studies, she joined the choir of the Opéra de Rennes.[9] She participated as a chorister in a production of The Flying Dutchman by Richard Wagner in 2002.[10] Her voice was praised and she became a soloist.[11] In 2008, she entered the Conservatoire de Paris in the singing class of Pierre Mervant.[12] In 2011 she was unanimously awarded first prize, with the jury's congratulations.[10]

Career

Recognised by Jean-Claude Malgoire, Devieilhe debuted as a soloist with the Atelier Lyrique de Tourcoing in October 2011, singing Amina in Bellini's La sonnambula.[7]

In 2012, she was invited to portray Serpetta in Aix-en-Provence Festival's production of La finta giardiniera; she repeated her role in later performances at the Grand Théâtre de Luxembourg and the Toulon Opera.[13][14][15] In October 2012, she made her role debut playing the title role in Lakmé at the Opéra national de Montpellier to critical success.[16][17]

In June–July 2013, she debuted in the role of the Queen of the Night in Mozart's The Magic Flute at the Opéra National de Lyon.[18] Later in the year, she interpreted Sister Constance in Christophe Honoré's staging of Poulenc's Dialogues des Carmélites at the Opéra de Lyon, Théâtre Graslin in Nantes, Le Quai in Angers.[19] and Olivier Py's production of the same opera at the Théâtre des Champs-Élysées, alternating the role with Sandrine Piau.[20]

In 2014, she sang in Lakmé by Léo Delibes at the Opéra-Comique.[21] She made her debut with the Paris Opera portraying the Queen of the Night at the Opéra Bastille in performances in March.[22]

On 11 April 2016, together with the Orchestre de chambre de Paris conducted by Christopher Franklin and the choir Les Cris de Paris,[23] she performed in a concert version of La sonnambula at the Théâtre des Champs-Élysées.[24][25]

In September 2017, she made her debut at the Royal Opera, London in the role of the Queen of the Night.[26]

In January 2019, Devieilhe made her Carnegie Hall debut at Weill Recital Hall, singing a program of French songs by Debussy and his circle.[27]

She is often praised by critics.[28][29][30]

Awards and honors

Repertory

Discography

In 2013, she signed an exclusive contract with the music label Erato and released her first recital album devoted to Jean-Philippe Rameau with Alexis Kossenko and his ensemble Les Ambassadeurs.[35]

References

  1. ^ Video of interview on Dailymotion. Retrieved 19 March 2018.
  2. ^ "Petit guide de prononciation à l'usage des mélomanes". 21 June 2020.
  3. ^ Duault, Alain (21 January 2014). "Portrait : Sabine Devieilhe, la nouvelle Dessay". Opera Online (in French).
  4. ^ Thierry Hillériteau, « Sabine Devieilhe, la soprano qui rêvait d'ailleurs », Le Figaro, Saturday 16 / Sunday 17 December 2017, page 38.
  5. ^ Girard, Mathieu (2013). "La Caennaise Sabine Devieilhe récompensée aux Victoires". Côté Caen (in French). Retrieved 1 January 2018.
  6. ^ Elène Golgevit on CNSMD
  7. ^ a b "Entretien avec … Sabine Devieilhe". Ilteneromomento.com. Il Tenero Momento. 2013. Archived from the original on 23 May 2016. Retrieved 1 January 2018.
  8. ^ Latrouitte, Pauline (2014). "Ifs (14) : La soprano Sabine Devieilhe nominée aux Victoires de la musique classique – France 3 Basse-Normandie". France 3 Basse-Normandie. Retrieved 1 January 2018.
  9. ^ Roux, Marie-Aude (2015). "Sabine Devieilhe, dompteuse d'aigus". Le Monde.fr (in French). ISSN 1950-6244. Retrieved 1 January 2018.
  10. ^ a b "Sabine Devieilhe". France Musique. Radio France. Retrieved 1 January 2018.
  11. ^ Chabert, Chrystel (2014). "Sabine Devieilhe, l'étoile montante de l'art lyrique, en concert à La Borie". Culturebox. Retrieved 1 January 2018.
  12. ^ Quembre, Laurent (2013). "Sabine Devieilhe, la soprano caennaise, nommée aux Victoires de la musique classique – France 3 Basse-Normandie". France 3 Basse-Normandie. Retrieved 1 January 2018.
  13. ^ "La Finta Giardiniera – Festival d'Aix-en-Provence (2012)". Opera Online. Retrieved 5 July 2019.
  14. ^ Degott, Pierre (25 March 2013). "La finta giardinera : Magie aixoise à Luxembourg". ResMusica (Review) (in French).
  15. ^ Salles, Maurice (22 November 2013). "La finta giardiniera – Toulon". Forumopera.com (Review) (in French).
  16. ^ Salles, Maurice (30 October 2012). "En fermant les yeux" [By closing your eyes]. Forumopera.com (in French).
  17. ^ Loret, Eric (30 October 2012). ""Lakmé" : Sucre, voix et volupté" ["Lakmé": Sugar, voice and voluptuousness]. Libération (in French).
  18. ^ Malkani, Fabrice (26 June 2013). "Die Zauberflöte – Lyon : Beaucoup d'allure, mais à toute allure". Forumopera.com (Review) (in French).
  19. ^ Hoffelé, Jean-Charles (October 2013). "Dialogues des Carmélites à Lyon et Nantes/Angers – Poulenc Omniprésent". Concertclassic.com (in French). Retrieved 19 September 2019.
  20. ^ Cazaux, Chantal (15 December 2013). "Dialogues des Carmélites – Critique". Avant Scène Opéra (in French).
  21. ^ Renard, Bertrand (2014). ""Lakmé" sacre Sabine Devieilhe superstar". Culturebox. Retrieved 1 January 2018.
  22. ^ "Sabine Devieilhe, nouvelle "Reine de la nuit" à l'Opéra de Paris". L'Express. AFP. 11 March 2014. Retrieved 19 September 2019.
  23. ^ "LES CRIS DE PARIS – direction Geoffroy Jourdain". Lescrisdeparis.fr. Retrieved 21 January 2018.
  24. ^ Attyasse, Alain (17 April 2016). "Sabine Devieilhe, une Somnambule qui fait rêver". ResMusica. Retrieved 1 January 2018.
  25. ^ Fottorino, Elsa (21 May 2016). ""La Somnambule" de Vincenzo Bellini". France Musique. Retrieved 1 January 2018.
  26. ^ Hartston, William (15 September 2017). "Die Zauberflöte at the Royal Opera House review". Daily Express. Retrieved 2 February 2021.
  27. ^ da Fonseca-Wollheim, Corinna (18 January 2019). "Review: A Rising French Singer Makes a Delicately Brilliant Debut". New York Times. Retrieved 11 January 2020.
  28. ^ a b "Rameau: Le Grand Théâtre de l'amour | Jean-Philippe Rameau par Sabine Devieilhe". Qobuz.com. Retrieved 1 January 2018.
  29. ^ a b Fauchet, Benoît (2015). "Victoires 2015 : Erato écrase les prix". Diapasonmag.fr. Diapason. Retrieved 1 January 2018.
  30. ^ Naugrette, Jean-Pierre; Bronner, Gérald; Crépu, Michel; Lacombled, David (2014). Revue des Deux Mondes March 2014: Drieu la Rochelle inédit (in French). Revue des deux Mondes. ISBN 978-2-35650-090-8. Retrieved 1 January 2018.
  31. ^ "20e Victoires: Tézier, Angelich, Sabine Devieilhe au palmarès". Diapasonmag.fr. Diapason. 2013. Retrieved 1 January 2018.
  32. ^ "Palmarès 2015 des Victoires de la Musique Classique". Francemusique.fr. France Musique. 3 February 2015. Retrieved 1 January 2018.
  33. ^ "33346 Sabinedevieilhe (1998 XD14)". Minor Planet Center. Retrieved 6 February 2018.
  34. ^ "MPC/MPO/MPS Archive". Minor Planet Center. Retrieved 6 February 2018.
  35. ^ Munera, Émilie (2013). "Sabine Devieilhe chante Rameau : le Grand Théâtre de l'amour, coup de cœur de la semaine pour Émilie Munera". France Musique. Retrieved 1 January 2018.
  36. ^ Szymczak, François-Xavier (2016). "Dans l'air du soir : Gustave Charpentier". France Musique. Retrieved 1 January 2018.
  37. ^ "GUSTAVE CHARPENTIER Musiques du Prix de Rome (Livre + 2 CDs | French). Flemish Radio Choir, Brussels Philharmonic, Hervé Niquet". Glossamusic.com. Retrieved 1 January 2018.
  38. ^ "Sabine Devieilhe's Biography". Warnerclassics.com. Erato Warner Classics.
  39. ^ "Köthener Trauermusik BWV 244a". Telerama.fr. Télérama. 2014. Retrieved 1 January 2018.
  40. ^ "Castor et Pollux (1754 version) by Jean-Philippe Rameau (1683–1764)". Harmoniamundi.com. Harmonia Mundi. Archived from the original on 24 February 2011. Retrieved 1 January 2018.,
  41. ^ Naugrette, Jean-Pierre; Kalika, Arnaud; Samama, Guy; Millet, Richard (1 September 2015). Revue des Deux Mondes, September 2015: Poutine est-il notre ennemi ? (in French). Revue des Deux Mondes. ISBN 978-2-35650-117-2. Retrieved 1 January 2018.
  42. ^ Bourdais, Sophie (2015). "Les Sœurs Weber". Telerama.fr. Retrieved 1 January 2018.
  43. ^ "Mozart – The Weber Sisters | Wolfgang Amadeus Mozart par Sabine Devieilhe". Qobuz.com. Retrieved 1 January 2018.
  44. ^ "Sabine Devielhe". www.warnerclassics.com.
  45. ^ "Chanson d'Amour | Warner Classics". www.warnerclassics.com.